Rekrutacja na szkolenia
W celu zarejestrowania się na szkolenia w ramach Projektu Nice to See JU! uprzejmie prosimy o wejście na stronę rejestracyjną i założenie konta:
Dział Obsługi Studentów Zagranicznych
ul. Ingardena 6
30-060 Kraków
pokój 1.18
Paweł Winiarski
Magdalena Stempin
Uniwersytet Jagielloński to jedna z wiodących uczelni w Europie. Obecnie tworzy go 16 wydziałów, w tym 3 medyczne (Collegium Medicum). Na bogatą ofertę dydaktyczną składa się możliwość podjęcia studiów na 86 kierunkach w ramach 117 specjalności. Na Uniwersytecie Jagiellońskim kształci się około 40 000 studentów rocznie. Ponad 650 lat tradycji jest zarówno powodem do dumy jak i zobowiązaniem do utrzymywania najwyższych standardów. Uniwersytet Jagielloński stawia na jakość – dowodzi tego wysoka pozycja wśród rankingów uczelni wyższych zarówno w Polsce jak i na świecie.
W związku z rosnącą liczbą studentów zagranicznych, do pracowników administracyjnych UJ została wysłana ankieta w celu zweryfikowania wynikających stąd potrzeb. Pracownicy wskazali na problem bariery językowej w obsłudze studentów. Blisko 60% respondentów wskazało na potrzebę szkolenia dotyczącego weryfikacji zagranicznych dokumentów. Ponad połowa ankietowanych wykazała chęć wzięcia udziału w szkoleniu przybliżającym specyfikę odbywania kształcenia przez cudzoziemców. Pracowników zapytano również o szkolenia z zakresu kompetencji miękkich – ankietowani zadeklarowali chęć udziału w szkoleniach z kompetencji międzykulturowych i internacjonalizacji.
1. Weryfikacja dokumentów
Tematyka szkolenia:
2. Prawo pracy i rynek w Polsce w kontekście studentów obcokrajowców
3. Dokumentacja przebiegu studiów
Tematyka szkolenia:
4. Bezpieczeństwo studentów
Tematyka szkolenia:
5. Ustalanie dochodów obcokrajowców i szkolenie dla koordynatorów pomocy materialnej
Tematyka szkolenia:
6. Opłaty
Tematyka szkolenia:
7. Ubezpieczenia zdrowotne i NNW
Tematyka szkolenia:
8. Skreślenia w systemie USOS
Tematyka szkolenia:
9. Regulamin studiów
Tematyka szkolenia:
10. Legalizacja pobytu
Tematyka szkolenia:
11. Obsługa studentów z programów wymian
Tematyka szkolenia:
1. Kompetencje międzykulturowe
Celem szkolenia jest zwiększenie kompetencji międzykulturowych grupy pracowników administracji UJ za pomocą metod szkoleniowych łączących wiedzę teoretyczną z praktyczną takich jak: wykład interaktywny, analiza przypadków, ćwiczenia grupowe, dyskusje oraz rozwiązywanie realnych problemów. Uczestnicy będą zachęcani do zadawania pytań, dzielenia się doświadczeniami, eksperymentowania i samodzielnego odkrywania wiedzy, co pozwoli na głębsze zrozumienie tematu.
Aby zapewnić aktywny udział uczestników w szkoleniu, planujemy utworzenie dwóch grup liczących do 20 osób. Osoba prowadząca będzie doświadczonym ekspertem z obszaru współpracy z przedstawicielami różnych kultur w zakresie kompetencji międzykulturowych.
Efektem szkolenia będzie zwiększenie znajomości zjawisk i procesów występujących w środowisku międzykulturowym takich jak: różnice kulturowe, stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja oraz poznanie mechanizmów charakterystycznych dla sytuacji migracji, m.in. takich jak szok kulturowy.
Odbędą się dwa 7-godzinne szkolenia w grupach po 20 osób.
2. Internacjonalizacja (dobre praktyki)
Celem szkolenia jest zwiększenie kompetencji w zakresie wiedzy na temat obszarów, wymiarów i celów internacjonalizacji w szkolnictwie wyższym oraz jej potrzebie i wyzwań w perspektywie rozwoju i przyszłości na rynku polskim i światowym.
Zajęcia odbędą się w dwóch grupach liczących maksymalnie do 20 osób.
Szkolenie składać będzie się z trzech części, w czasie których omówione zostaną m.in. zagadnienia wprowadzające: czym jest internacjonalizacja, historia internacjonalizacji, obszary umiędzynarodowienia, strategia internacjonalizacji, wyzwania internacjonalizacji i trendy w światowym szkolnictwie wyższym.
Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę z zakresu internacjonalizacji na uczelni wyższej, co pozwoli na lepsze zrozumienie samego zjawiska internacjonalizacji oraz potrzeby wprowadzania jej na macierzystej uczelni.
Odbędą się dwa 7-godzinne szkolenia w grupach po 20 osób.
3. Etykieta (obsługa obcokrajowców)
Szkolenie, które ułatwi kontakt ze studentami zagranicznymi z uwzględnieniem wymogów formalno-kulturowych, z jakimi spotykają się w czasie obsługi studentów cudzoziemców.
Szkolenie zostanie przeprowadzone w niewielkiej grupie uczestników (20 osób) w formie wykładu z elementami warsztatowymi.
W ramach szkolenia omówione zostaną następujące zagadnienia:
1) wprowadzenie w tematykę - podstawowe pojęcia z zakresu kurtuazji; w szczególności: co to jest kurtuazja międzynarodowa, jakie najważniejsze odmienności kulturowe można napotkać w relacjach zawodowych pracując na stanowisku administracyjnym w uniwersytecie;
2) precedencja i tytułowanie; w szczególności: jak posługiwać się w mowie oraz piśmie stopniami i tytułami naukowymi, jakie istnieją tytuły kurtuazyjne, na czym polegają ogólne zasady pierwszeństwa;
3) korespondencja; w szczególności: jakie są główne zasady netykiety, jak posługiwać się wizytówkami, jakie reguły rządzą sporządzaniem, wysyłaniem i przyjmowaniem zaproszeń, jak zadbać o corporate identity;
4) negocjacje jako sposób załatwiania sporów i zawierania umów o współpracy; podpisywanie porozumień, w szczególności: jak wzmocnić swoją kreatywność;
5) jak odpowiednio ubierać się do pracy w uniwersytecie.
Planowane rezultaty i działanie: dostarczenie wiedzy oraz wyposażenie kursantów w kompetencje społeczne związane z umiejętnością postępowania podczas świadczenia pracy na stanowisku administracyjnym w uniwersytecie w sposób zgodny z etykietą.
Odbędą się dwa 6-godzinne szkolenia w grupach po 20 osób.
Szkolenie z obsługi studenta zagranicznego w języku angielskim
Celem szkolenia jest podniesienie kompetencji językowych pracowników w zakresie obsługi studentów zagranicznych. Przeprowadzona wśród pracowników ankieta wykazała zróżnicowany poziom znajomości języka – prawie 60% ankietowanych wykazuje się znajomością angielskiego na poziomie B2 i C1, jednocześnie jednak są również pracownicy, którzy nie mieli dotąd styczności z językiem angielskim (około 10% ankietowanych deklaruje znajomość języka na poziomie A2 i niższym). W ramach projektu przeprowadzone zostaną szkolenia z obsługi studenta zagranicznego, prowadzone na wszystkich poziomach zaawansowania (zgodnie ze stwierdzonym zapotrzebowaniem) dla grupy pracowników administracyjnych UJ, którzy w codziennej pracy mają styczność z cudzoziemcami.
Planowany zakres szkolenia – 16 godzin dla każdej grupy (12-15 osób), w sumie 6 grup szkoleniowych. Wszystkie zajęcia w ramach każdej grupy szkoleniowej odbywać się będą w przeciągu miesiąca: proponowany harmonogram: osiem spotkań po dwie godziny, możliwie dwa spotkania w tygodniu.
Uczestnicy otrzymają możliwość dostępu do materiałów szkoleniowych za pomocą platformy e-learningowej. Ponadto w ramach zadania zostaną również stworzone pakiety informacyjne, które w wersji papierowej otrzymają beneficjenci szkolenia.
Po zakończonym szkoleniu pracownicy przejdą test, co pozwoli na ewaluację wyników.
W celu zarejestrowania się na szkolenia w ramach Projektu Nice to See JU! uprzejmie prosimy o wejście na stronę rejestracyjną i założenie konta: http://rejestracja.wtp.uj.edu.pl/.
Kandydaci zainteresowani udziałem w Projekcie powinni zarejestrować się za pośrednictwem formularza rejestracji internetowej, w terminach wskazanych na stronie rejestracji internetowej Projektu.
Rejestracja na szkolenia za pośrednictwem formularza rejestracji internetowej jest równoważna z akceptacją Regulaminu rekrutacji i udziału w Projekcie.
Uczestnicy Projektu powinni uzupełnić Deklarację udziału w projekcie (Załącznik nr 1 do Regulaminu), Formularz zgłoszeniowy uczestnika projektu (Załącznik nr 2 do Regulaminu) wraz z pisemnym Oświadczeniem kandydata i dostarczyć je do organizatorów szkolenia na pierwszym z wybranych szkoleń.
Powyższe wzory dokumentów stanowią załączniki do Regulaminu oraz są dostępne do pobrania poniżej w zakładce Dokumenty dla uczestników.
Uczestnik Projektu jest zobowiązany do:
Proces ewaluacji uczestnictwa w Projekcie:
Poniżej znajdują się aktualne zaproszenia do składania ofert w zakresie:
Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami zaproszen do składania ofert.
Oferty należy przesyłać za pośrednictwem: poczty elektronicznej na adres: iso@uj.edu.pl; poczty, kuriera lub też dostarczona osobiście na adres:
Dział Obsługi Studentów Zagranicznych
ul. Ingardena 6, 30-060 Kraków, pokój 1.18
do dnia 16.12.2020 r. (decyduje data otrzymania przez Zamawiającego).
Program jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. Podniesienie kompetencji kadry akademickiej i potencjału instytucji w przyjmowanie osób z zagranicy – Welcome to Poland realizowany w ramach Działania określonego we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN14/18.